Beschrijving
Voorbereiding
• Lesinhoud doorlezen.
Nodig: digibord, computer/ tablet met internetaansluiting, printer, pen en papier, eventueel een beeld of geluiddrager, uit te printen werkbladen
• Uitprinten: 3 werkbladen
-Werkblad met de strip van Charles van den Broek.
-Werkblad Rap maken
-Liedtekst Koekoek
Lesdoel
Leerlingen leren:
• het lied Koekoek kennen en de betekenis.
• een lied componeren.
Extra lessuggesties
• Zing het lied Koekoek met de leerlingen.
Lesinhoud
Inleiding
• Beluister met de leerlingen het lied Koekoek (kan in de Powerpoint worden aangeklikt)
Kern
• Deel de liedtekst in de vorm van de strip die Charles van de Broek ervan maakte uit en laat de leerlingen dit lezen.
• Welke Groningse woorden ken je niet? Vraag of iemand de betekenis kent of zoek het op in het online zakwoordenboek.
• Inleidend verhaaltje…
’Een jongen van 12 jaar zit aan de kant van de sloot…met zijn eigen gevoelens en gedachten… Hij maakte er 37 jaar later een liedje over… Waar zou jij een lied over willen schrijven?’
• Bekijk eventueel als je tijd hebt een van de volgende filmpjes ter inspiratie:
-Junior songwriterschool: songtekst schrijven en melodie en muziek. Op juniorsongfestival.nl
-Schooltv: een liedtekst maken . Sam de Block, reclame-tekstschrijver, laat zien hoe hij een nieuwe liedtekst schrijft op een bestaand liedje. Stap voor stap doet hij voor hoe hij te werk gaat.
-Schooltv: Zelf muziek componeren. Rob Gaasterland is componist. Hij speelt piano en gitaar. Maar Rob verzint ook zelf muziek. Componeren noemen we dat. Met muziek kun je van alles doen. Wat allemaal? Je ziet het hier.
-Schooltv: Zelf liedjes schrijven hoeft niet zo moeilijk te zijn. Het is vooral belangrijk dat je de melodietjes die je zelf bedenkt, ook kunt onthouden. Hoe doe je dat met je ukulele?