Beschrijving
Voorbereiding
- Lesinhoud doorlezen.
- Powerpoint bekijken, klaarzetten en tekst bij de dia’s doorlezen (= achtergrond informatie verderop).
- Nodig: digibord, computer/tablet met internetaansluiting, papier en pen of computer voor het gedicht, uit te printen werkbladen.
- Uitprinten: 3 werkbladen
– werkbladen met de strip van Charles van den Broek
– werkbladen voor het maken van een woordspin
-liedtekst ‘t Twijde perron - Eventueel meerdere voorbeelden van haiku’s opzoeken.
Lesdoel
Leerlingen leren:
- het lied ’t Twijde perron kennen en de betekenis.
- een haiku (= een Japanse dichtvorm) schrijven.
Lesinhoud
Inleiding
- Beluister met de leerlingen op het digibord het lied ‘t Twijde perron (de dvd versie) via youtube
Kern
- Deel de liedtekst in de vorm van de strip die Charles van de Broek ervan maakte uit en laat de leerlingen dit lezen.
- Welke Groningse woorden ken je niet? Vraag of iemand de betekenis kent of zoek het op in het online zakwoordenboek
- Vertel dat de kinderen zelf een gedicht gaan maken over herinneringen.
- De leerlingen maken een woordspin over herinneringen. Welke dingen, dieren, mensen, beelden, geluiden, geuren, smaken, gevoelens etc. horen erbij?
- De leerlingen maken met behulp van de woorden uit hun woordschilderij een haiku (= een Japanse dichtvorm) over een herinnering. Ze mogen er meerdere maken.
- Voor uitleg over de haiku gebruikt je de powerpoint behorende bij de les.